Författare Ämne: Moneual MR6800M  (läst 1688 gånger)

Utloggad Tord

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Moneual MR6800M
« skrivet: 31 juli 2015 kl. 15:46:13 »
Registrera dig för att dölja reklamen.
Har köpt en Moneual MR6800M i Tyskland https://www.haushalts-robotic.de/
Nu har röst meddelanden slutat att fungera, har vari i kontakt med företaget som säger att den funktionen inte behövs den påverkar inte robotens effektivitet  så dom vill inte reparera Den >:(

Svaret Från haushalts-robotic:
Jag är ledsen men din robot är inte trasig.
Det är ju bara "the voice guiding system" som inte fungerar.
Detta är inte viktigt för produktens effektivitet och är ingen anledning för reparation.

 
En samman fattning av vad som har hänt tidigare.

Den 19 augusti 2014 skickar vi den på service till MoneualEurope GmbH för att den slirar när vi använder mopfunktionen efter ca:4 veckor får vi den i retur utan att man har gjort något mer än tagit en video film på den och säger att det inte är något fel på Roboten!
Efter många mail växlingar skickar jag den åter till MoneualEurope GmbH den 12 oktober 2014.
Den 29 oktober 2014 skickar MoneualEurope GmbH en Ny Robot 
 
Då vi har redan fått den utbytt en gång så vi vill helst få köpet hävt!
Tord

Utloggad Per L

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Moneual MR6800M
« Svar #1 skrivet: 1 augusti 2015 kl. 10:35:56 »
Mycket intressant läsning men vad är det du vill med ditt inlägg?

Avråda oss från att köpa en i Sverige "udda" modell?
Visa oss villa problem man kan få om man handlar "utomlands" och inte enkelt kan åka och "knacka på dörren" när något händer?
Få hjälp med vilka garantiregler som gäller i Tyskland?
Få tips om hur du skall kunna få köpet hävt?
Eller....?

Per L

Utloggad Tord

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Moneual MR6800M
« Svar #2 skrivet: 1 augusti 2015 kl. 12:06:28 »
Jag vill gärna ha tips och råd om hur jag skall kunna få köpet hävt!
Samt belysa vilka problem som kan uppstå när man handlar utomlands!
Tord

Utloggad Per L

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Moneual MR6800M
« Svar #3 skrivet: 1 augusti 2015 kl. 15:32:19 »
Jag som är totalt okunnig om vilka regler som gäller utomlands skulle börja på ungefär följande sätt:

- snabbt som attan ta reda på om det finns någon tidsgräns i Tyskland som du inte vill överskrida (för att det i så fall blir svårare för dig att argumentera för din sak)
- kolla med tex kommunens konsumentrådgivare hur dom tycker att du skall gå vidare
- ta reda på vilka garantiregler som finns i Tyskland (borde vara rätt lika dom i Sverige pga EU) och vilka garantier som firman du köpte av gett (borde stå på deras hemsida). I Sverige får ju tex firman ett visst antal gånger på sig att fixa ett fel innan man kan begära utbyte av maskin. Pengarna tillbaks har jag också fått några gånger men jag vet inte om man kan kräva det. Firman kan också ha gett generösare garantivillkor än vad lagen säger.
- besvara deras svar om att det inte är fel på maskinen med att du inte accepterar detta resonemang. Du måste nog väldigt tydligt visa att du inte tänker ge dig bara för att du finns i ett annat land.

En gång har jag också råkat ut för ett företag i Tyskland som struntade i mitt klagomål. Den gången lyckades företaget med sin strategi för det var bara frågan om 150 kr så jag brydde mig inte om att över huvud taget "bråka" vidare.

Per L