Författare Ämne: Vad är en UAV?  (läst 7189 gånger)

Utloggad Robotnyheter

  • Administratör
  • Seniormedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
    • Robotnyheter.se
Vad är en UAV?
« skrivet: 23 oktober 2010 kl. 17:42:13 »
Registrera dig för att dölja reklamen.
UAV = Unmanned Aerial Vehicle. D.v.s en obemannad, flygande farkost. Vissa UAV:s är fjärrstyras av människor medan andra är helt autonoma. Amerikanska militären använder sig av UAV:s (pilotlösa flygplan), så kallade drönare, som även kan bära vapen som avfyras på distans från ett kontrollrum många mil därifrån.

Från Wikipedia:

Citera
An unmanned aerial vehicle (UAV; also known as a remotely piloted vehicle or RPV, or Unmanned Aircraft System (UAS)) is an aircraft that is flown by a pilot; however, without a human crew on board the aircraft. Their largest uses are in military applications. To distinguish UAVs from missiles, a UAV is defined[by whom?] as a reusable, remotely crewed aircraft capable of controlled, sustained, level flight and powered by a jet, reciprocating engine, or other source of propulsion. Therefore, cruise missiles are not considered UAVs, because, like many other guided missiles, the vehicle itself is a weapon that is not reused, even though it is also unmanned and in some cases remotely guided.

There are a wide variety of UAV shapes, sizes, configurations, and characteristics. Historically, UAVs were simple drones[1] (remotely piloted aircraft), but autonomous control is increasingly being employed in UAVs. UAVs come in two varieties: some are controlled from a remote location, and others fly autonomously based on pre-programmed flight plans using more complex dynamic automation systems.

Currently, military UAVs perform reconnaissance as well as attack missions.[2] While many successful drone attacks on militants have been reported, they are also prone to collateral damage and/or erroneous targeting, as with many other weapon types.[1] UAVs are also used in a small but growing number of civil applications, such as firefighting or nonmilitary security work, such as surveillance of pipelines. UAVs are often preferred for missions that are too "dull, dirty, or dangerous" for manned aircraft.

The abbreviation UAV has been expanded in some cases to UAVS (unmanned-aircraft vehicle system). In the United States, the Federal Aviation Administration has adopted the generic class unmanned aircraft system (UAS) originally introduced by the U.S. Navy to reflect the fact that these are not just aircraft, but systems, including ground stations and other elements.

Utloggad Robotnyheter

  • Administratör
  • Seniormedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
    • Robotnyheter.se
SV: Vad är en UAV?
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2012 kl. 19:17:07 »
Några andra vanliga förtkortningar för pilotlösa flygfarkoster är dessa:

MAV = Micro Air Vehicle
UMAV = Unmanned Micro Air Vehicle
NAV = Nano Air Vehicle (t.ex Aerovironments robotfågel Nano Hummingbird)
UAS = Umanned Aircraft Systems
 
UAS är även den vedertagna beteckningen som svenska Transportstyrelsen (där före detta Luftfartsverket ingår) använder sig av och kallas även obemannade luftfartyg på svenska. UAS syftar, till skillnad från UAV, på ett komplett system av både UAV och tillhörande markstationer. Transportstyrelsens defintion lyder:

Citera
Transportstyrelsens definition av UAS är ett obemannat luftfartyg samt de komponenter som behövs för att kunna kontrollera luftfartyget på avstånd av en eller flera personer. Dessa övriga komponenter är exempelvis en kontrollstation, kommunikationslänkar och kringutrustning som är nödvändiga för att starta, flyga och landa det obemannade luftfartyget.
« Senast ändrad: 19 maj 2012 kl. 19:22:48 av Robotnyheter »

Utloggad homunculus

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Vad är en UAV?
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2013 kl. 09:19:35 »
Hej,

Man pratar ofta om UAV:er, men när det gäller myndigheter som ICAO och även i Europa så pratar man numera ofta om RPV:er, Remotely Piloted Vehicles och Pilot in Command (PIC). Det finns de facto idag få eller inga helt autonoma farkoster i luften som flygs utan en juridisk ansvarig pilot.

Regelverken för obemannat flyg är under utveckling nu och MIDCAS-projektet i Europa kommer att ta fram förslag på s.k. Sense & Avoid reglerverk. Det kommer på sikt göra det möjligt att tillåta integration av RPV:er/UAV:er i icke avlyst luft.

Det som behövs nu är att industrin och myndigheter tar fram standards för olika säkerhetssystem som tillåter även viss form av autonomitet som hanterar länkavbrott, bortfall av GPS och annat. Här finns det stort utrymme för teknisk innovation.

/Sören
« Senast ändrad: 14 oktober 2013 kl. 09:21:33 av homunculus »